De gezichten achter Bluetick - Thijs Kranenburg

Een kennismaking met Thijs Kranenburg

In deze reeks leren we de mensen achter Bluetick beter kennen. Wie zijn ze? Waar houden ze zich mee bezig? En waar worden ze nou écht gelukkig van? Kortom een kijkje wat de mensen achter Bluetick motiveert. Deze keer spreken we met Thijs Kranenburg, co-founder en CTO van Bluetick.

Waarom ben jij onderdeel van het team?

Ik vind het erg interessant om de zoektechnieken in te duiken. Daarnaast ben ik ook creatief in het bedenken van oplossingen voor problemen waar we tegenaan lopen qua techniek. Vaak hebben we bijvoorbeeld incomplete data en om daar iets zinvols mee te kunnen doen, moet je creatief zijn ingesteld en dat ben ik wel. Ook ben ik ondernemend en vind ik het heel fijn om de vrijheid te hebben om mijn werk in te kunnen delen zodat het voor mij goed werkt.

De dag van Thijs

Waar houd jij je mee bezig binnen Bluetick?

Ik houd me met name bezig met het feit dat Bluetick de nieuwste technologieën kan blijven gebruiken. Dit doe ik door op de hoogte te blijven van alle recente ontwikkelingen op het gebied van NLP (Natural Language Processing), vervolgens bedenk ik een strategie hoe we dit kunnen toepassen. Daarnaast ben ik ook bezig met data engineering, wat wil zeggen dat ik ervoor zorg dat we elke dag de juiste data binnenkrijgen en dat deze data ook dagelijks op een juiste manier wordt verwerkt. Als laatste ben ik natuurlijk degene die met veel liefde zorgt voor alle plantjes op kantoor!

Waar haal je energie uit?

Ik haal veel energie uit het oplossen van problemen. Wanneer je ergens tegenaan loopt wat in eerste instantie niet lijkt te lukken, dan toch creatief blijven denken om vooruitgang te boeken. Een voorbeeld hiervan is ons nieuwe model waarmee de gebruiker op langere stukken tekst kan zoeken. We wilden dit supervised maken, alleen hadden we hier niet de juiste data voor. Om uiteindelijk toch tot een goed werkende oplossing te komen (weak-supervised) gaf veel energie!

Wanneer is je dag geslaagd?

Mijn dag is geslaagd wanneer ik iets kan doen dat waarde kan toevoegen voor het team, of wanneer ik iets nieuws heb geleerd. Het is uiteindelijk een wisselwerking tussen beide. Het is niet leuk als je alleen maar dingen leert maar geen waarde toevoegt. Maar alleen waarde toevoegen zonder jezelf te blijven ontwikkelen is ook niet goed. Het gaat dus echt om de wisselwerking tussen die twee.


Waar ben je het meest trots op?

Buiten Bluetick: Ik ben trots dat ik het voor elkaar heb gekregen om een lekker leventje te hebben! Dat wil zeggen dat ik een lieve vriendin heb, leuke vrienden om me heen en dat ik heel veel vrijheden heb verworven in mijn leven. Ik zit niet in een sleur waar ik heel veel dingen moet doen, maar ik heb mijn keuzes zo gemaakt dat ik de dingen doe die ik op dat moment wilde doen en me daarin niet laten leiden door bijvoorbeeld geld.

Binnen Bluetick: Binnen Bluetick ben ik enorm trots dat wij binnen twee jaar de tijd van vier nietsnutten zijn gegroeid naar waar we nu staan. Klanten zeggen nu tegen ons dat ze via Bluetick 10x zo makkelijk informatie kunnen vinden in vergelijking met hun andere systemen. We hebben dus een probleem weten te identificeren dat waarde heeft om het op te lossen, en daarnaast hebben we onze oplossing ook daadwerkelijk kunnen implementeren. Dat is echt een team effort waar ik heel trots op terugkijk.

Blik op de toekomst

Waar ga je jezelf in ontwikkelen?

Ik zou me nog verder willen ontwikkelen in het managen van mensen. Soms kan ik wel een beetje chagrijnig zijn, maar dat moet ik beter van me af kunnen zetten. Daarnaast denk ik dat ik weer heel veel kan gaan leren wanneer Bluetick in een nieuwe fase terecht komt.

Waar gaat Bluetick naar toe bewegen?

Ik denk dat Bluetick meer samenwerkingen op gaat zoeken. We komen denk ik op een soort tweesprong terecht. Enerzijds gaan we onze huidige klanten blijven voorzien met ons platform om te zoeken. Maar tegelijkertijd zie ik het ook voor me dat we gaan samenwerken met bedrijven, die ook profijt kunnen hebben van onze techniek. Kortom, we worden ook een bedrijf dat techniek gaat leveren in plaats van enkel een platform voor de eindgebruiker.

Waar gaat de juridische markt heen bewegen?

Ik denk dat data steeds minder waard zal worden. Of beter gezegd, ik denk dat veel betaalde data naar het publieke domein zal gaan, iets wat je ook in veel andere markten ziet gebeuren. Daarnaast zie ik nog wel kansen in de juridische markt. Er zijn nu best veel defensieve kantoren in de markt die graag alles houden zoals het nu is. Echter hebben wij hebben ook heel veel advocaten en juristen gesproken die wel risico durven te nemen door mee te innoveren. Ik hoop dat die mensen meer te zeggen gaan krijgen, waardoor de hele juridische markt meer gaat innoveren. Uiteindelijk zouden ze dan meer gaan kijken naar de potentie van innovaties in plaats van waar het nu staat.

Welk advies wil je de lezer geven?

Ik heb twee adviezen! Ten eerste is imperfecte data geweldig, want het maakt je bijzonder creatief. Ten tweede moet je jezelf regelmatig afvragen of de dingen die je doet, ook de dingen zijn waar je het meest gelukkige van wordt en je het niet doet voor andere doeleinden.

Vragen gekregen naar aanleiding van dit interview, of gewoon erg benieuwd hoe Bluetick innoveert binnen de juridische markt. Neem contact op met martijn.keizer@bluetick.nl. Wil je graag meer mensen binnen Bluetick leren kennen, lees dan het eerdere interview met Koen Aarns hier. Wil je weten hoe Bluetick AI op verschillende manieren gebruikt om de informatiebehoefte te verbeteren, lees dan de blogs: Achter de schermen bij een juridische zoekmachine deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4  en deel 5.

Blogs

Martijn Keizer

Als COO van Bluetick ben ik een grote uitvoerende kracht. Ik zorg ervoor dat het bedrijf draaiende blijft en processen worden ingericht.

Om verder te lezen

Vraag nu een demo aan

Of blijf op de hoogte!
Bedankt voor het aanvragen! Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.
EEN OF MEER VELDEN BEVATTEN EEN FOUT. CONTROLEER EN PROBEER HET OPNIEUW.